Århus/Randers - Ryomgård - Grenaa DSB

ØJJ - Østjydske Jernbane

De to jernbaner Randers-Ryomgård-Grenaa og Aarhus-Ryomgård blev begge anlagt af Østjydske Jernbane.
Økonomien kunne dog ikke hænge sammen og allerede 1. oktober 1881 overgik begge baner, personale samt rullende materiel til de Jydsk-Fynske Statsbaner, det senere DSB


De første lokomotiver på Djursland var af denne type. ØJJ lokomotiv nr. 5 fotograferet i 1877.
På fronten af maskinen er monteret en sneplov konstrueret af banens driftsbestyrer C.F. Beyer
Maskínerne blev efter overtagelsen til JFJ litreret JFJ L114 og senere ved DSB L114

Randers-Ryomgård-Grenaa var 64,2 km lang og blev indviet 24. august 1876.

Den udgik fra Randers station, hvorefter fulgte Strømmen station, Volkmølle billetsalgssted, Uggelhuse station, Floes billetsalgssted, Allingåbro station, Auning station, Pindstrup station, Ryomgård station, Kolind station, Hallendrup billetsalgssted, Trustrup station, Ålsø billetsalgssted og Grenå station med spor til havnen.

Den 2. maj 1971 indstilledes persontrafikken på strækningen Randers-Ryomgård, mens der opretholdtes godstrafik på samme strækning frem til 1993.

Strækningen Ryomgård-Grenaa er i dag en del af Grenaabanen: Århus-Ryomgård-Grenaa. 


Det sidste persontog til Ryomgård holder klar til afgang på Randers station, 2. maj 1971

Aarhus-Ryomgård er 40,2 km lang og blev indviet 1. december 1877.

Den var oprindelig en sidebane til Randers-Ryomgård-Grenaa men er i dag en del af Grenaabanen: Århus-Ryomgård-Grenaa. 

De oprindelige stationer på strækningen var Århus Østbanegård, og herefter fulgte Risskov holdeplads, Lystrup station, Hjortshøj station, Skødstrup station, Løgten station, Hornslet station, Mørke station, Thorsager station og sluttelig Ryomgård station.




Fotos fra ca. 1910 ?  af Ryomgård station - det oprindelige vandtårn blev erstattet af det nuværende i 1914.
I højre side af billedet ses 2 mindre entrepenør damplokomotiver, der blev brugt ved anlæg af banen Ryomgaard-Gjerrild


Foto ca. 1915. Foran godstoget ses DSB Damplokomotiv L 4 bygget 1886. Arkiv DJBM 

Litteratur bl.a. :
"1876: Øst-Jydske Jernbaner åbner"  v/Asger Christiansen, Jernbanehistorisk årbog '01. Forlaget Banen, Smørum

 

.