Seneste nyheder

(Klik for ældre nyheder)

03.10. 2021  

Nyt arbejde på museet - perronvogn sættes i stand - september 2021

Tidligere i udstillingen og senere I museets garage har der stået en perronvogn, også kaldet perroncar, som kunne trække bagage - og postvogne på banegårdens perronner. Den skal nu sættes i stand, dvs. den skal forsøges at kunne køre igen. 

 


Der skulle en kran til for at trække den ud fra dens mangeårige opbevaringssted

 
29.10. 2021  

Tankvogns renovering - september 2021

Museets tankvogn fra Aarhus Oliefabrik er under renovering/konservering og vi har fået fremstillet nye bogstaver til vognens 2 store metalskilte med fabrikkens navn. De skal erstatte dem der var skadet for meget p.g.a. rust.

Bogstaverne er fremstillet uden beregning hos virksomheden A/S DANSK AUTOGEN SERVICE i Skarresø tæt på Ryomgård. Det er vi meget taknemmelig for !

De er blevet meget flotte. De var ikke nemt at fremstille, da de ikke var tegnet med en kendt skrifttype. 

 

 

 
15.06. 2021  

Sommersæson 2021

Museet er åbnet igen denne sommer for gæster fra indlandet, men forhåbentlig også flere fra udlandet, hvis det går godt med coronapenademien i løbet af sommeren.

Museet er klar.


Vores populære modelbanen er udvidet, ikke med flere baner, men med flere tog der kører på skift.  

 


Vores "Ardelt" rangertraktor DSB 135 har fået nye startbatterier og har fået renset og repareret brændselsoliesystemet fra bunden og er køreklar igen. Vi håber at kunne vise den frem i løbet af sommeren på udvalgte dage. Den har ikke godt af at stå stille. 

 

Ny miniudstillling om jernbanefærger.

 
21.01. 2021  

 

60 år DJK - Dansk Jernbane-Klub - 15. januar 2021

DJK har holdt 60 års fødselsdag den 15. jan. dog i år uden en stor fest eller udflugt pga. corona restriktioner.

DJK er den forening, som "ejer" Djurlands Jernbanemuseum siden 2007. Museet er en selvstænding afdeling under klubben med egen driftsudvalg. 

Klubben blev stiftet i 1961 af en gruppe jernbaneentusiaster under et møde på Københanvns Hovedbanegård, for at i fællesskab at kunne dyrke deres hobby med de "store" tog og endda måske drive en rigtig veteranjernbane. Det lykkedes så senere med banen Maribo-Bandholm som den første. Senere kom Mariagerbanen, Bloustrødbanen, Veterantog Vest i Bramming, Vestsjællands Veterantog i Høng, MY veterantog i Hundested, Limfjordsbanen i Aalborg til. Efter vores museum kom til i klubben er også en arbejdsgruppe i Gedser Remise (H 783) kommet til som det sidste  for et par år siden. 

Det er en stor fordel for museet at være med i en større klub, hvor der kan udveksles erfaring, materiel og meget meget mere.

ALLE kan være med i DJK. Kontingent er kr. 545,- pr. år og for det får du bla. et flot medlemsblad 6 gange pr. år, et internt medlemsblad 4 gange pr. år og klubfordele såsom gratis adgang til veterantogsture og museum. Klik næmere her for mere info.

Tillykke med de 60 år ! 

 
10.01. 2021  

Nye gamle sporskifter - Januar 2021

I de sidste dage af 2020 er der kommet nyt til museet. Museet har fået rådighed over et par nye gamle sporskifter, så der kan lægges spor til og i den planlagte (2-3 år frem) museumsudvidelse. 


Sporskifterne ankom en sent aften i december

Et af de nye gamle sporskifter. Bemærk at sporskiftet kun har én "tunge" i højre side i stedet for de normale to. Det er forholdsvis sjældent. Sporskiftet ved indgangen til museets område er også éntunget.


Sporskiftet er delt i tre dele på langs dengang det blev taget op, og skal repareres/samles igen før det kan lægges i i det eksisterende sidespor.


Fabriksskilt - bygget i Århus 1968.
Til de teknisk interesserede: IV betyder "Overbygning IV" dvs. skinnerne vejer 37 kg/m. 1:6,5 angiver vinklen (ved 6,5 m ud, 1 m til venstre (ca. 9 grader))