Drejeskiven

Museets håndbetjente drejeskive

Drejeskiven ved museet er en af de sidste håndbetjente drejeskiver i Danmark. Den er 14 m lang. Men det er ikke den første drejeskive der har ligget ved remisen. Se menupunktet "Udskifting af drejeskiven"

Renovering af drejeskiven er et projekt der er foregået over flere år, og som ikke er færdiggjort endnu.

Den første halvdel af drejeskiven er færdiggjort i efteråret 2012, og i 2013 er den anden halvdel påbegyndt og færdiggjort, og til sidst skal midten af drejeskiven færdiggøres.

Et stort arbejde der er pågået, med fjernelse af de gamle udtjente jernstivere, påsvejsning af nye, hvorefter det hele er sandblæst og grundmalet, for til slut at blive malet i den grå farve.

Drejeskiven er af fabrikatet Phønix (Phönix), bygget i Odense 1904, og har nok været renoveret et par gange undervejs i sin lange levetid.
Vi ved desværre ikke hvor den har ligget oprindelig.

Drejeskiven er en fantastisk konstruktion, der helt og aldeles balancerer på et leje midtpå. Holder der f.eks. et lokomotiv ovenover på drejeskiven, og dette holder meget præcist midtpå, vil drejeskiven være i balance, dvs. vipper over dette midtpunkt, og 1-2 mand vil manuelt kunne dreje denne.

Se for øvrigt fotos her fra dengang drejeskiven blev anlagt.

 Fotos fra arbejdet med drejeskiven juni 2012 og før:

 

Juli 2013 - arbejdet fortsætter

Juli 2013  - Anden halvdel færdig - kun midten mangler

DSB Museumstog bruger drejeskiven Juli 2012:

 

Drejeskivens kant er renoveret færdig i foråret 2021. Se mere under Aktuelt/Nyheder/Ældre Nyheder

 

.