Seneste nyheder

(Klik for ældre nyheder)

09.01. 2024  

Renovering af det gamle hovedspor - sommer 2023 - december 2023

I løbet af 2023 har vi, udover arbejdet med det nye spor, også løbende arbejdet med vedligeholdt af det "gamle" spor. Se billederne.

 

 
Det første sporskifte på vores område er i årets løb gravet fri for gras og ukrudt. 


De "gamle" sidespor langs med vejen belv også renset i løbet af året. Det er rimeligt hårdt manuelt arbejde :-(


Spor mellem askegrav og sporskifte manglede renovering. Skinner skrues af askegrav og løftes væk her.


Arbejdet med skinneafsnit over askegrav er færdig og skinnerne skal samles igen.


Efter sporet på askegraven er arbejdet med det sidste skinnestykke igang her. Gamle sveller graves op, oftest i flere stykker.


Nyt sand/grus tilføres. Det gamle grus mellem svellerne var fyldt med jord og kan ikke bruges.


Færdig. Hele det gamle "hovedspor" er renoveret. Kun svellerne i sporskiftet er ikke fornyet endnu. 

 

 

 
09.01. 2024  

Postvogn renovering 2023

I løbet at 2023 er vi fortsat med renovering af postvognen (se mere om postvognen her). Se billederne herunder.


Den store blå heldækkende presenning er fjernet, så nu er der kun presenning over taget. Det gør det lettere at komme til. I sommerens løb har gæsterne kunnet komme ind i vognen og se hvad er foregik.   


Udover malingsfjerning har vi også fjernet lysarmaturer til renovering


Lukkemekanismer til ovenlys vinduer er også pillet ned til renovering (sandblæsning?, maling)

Vi overvejer p.t. om alle "ledninger" til lys skal nedtages. Ledninger består af messingrør med stofledninger

Arbejdet fortsætter .......

 

 

 
28.09. 2023  

"Børnene fra Sølvgade". Filmoptagelser på museet sept. 2023

Rene Toft Simonsens 1. børnebog i serien "Børnene fra Sølvgade" er ved at blive filmatiseret. I bogen optræder figuren Lars Hotter (spillet af Dick Kaysø) og museet har lagt kulisser til hans værksted, hvor der sker en masse sjove ting. Filmen udkommer efterår 2024. Filmselskabet bag er Rocket Road Pictures med adresse i Filmbyen på havnen i Aarhus.

Link: https://filmpuljen.dk/aktuelt/mehdi-avaz-vender-tilbage-til-biograflaerredet-med-renee-toft-simonsens-nyklassiker-boernene-fra-soelvgade/

Se herunder nogle billeder fra 5 dages forberedelser, optagelser og oprydning indenfor og udenfor.

Optagelserne på mueet. F.v. bagerst: Dick Kaysø, Mehdi Avaz, Jakob Fauerby, Anders W. Berthelsen og Renée Toft Simonsen. F.v. forrest: Alfred Rivera, Alfred Nordhøj Kann, Ida Skelbæk-Knudsen og Amelia Ahmad Abdullatif.
Pressefoto. Foto: Peter Gramstrup


Der er fyldt godt op med udstyr og rekvisitter


Moderne teknik i stærk kontrast med museets udstillede genstande 


Sminken i vores kaffestue


Rene Toft Simonsen i samtale med kostumedesigner Juan Bastias


Dronebillede: Steen


Lys folkene havde lige så travlt udenfor som indenfor.


Ardelt 135 måtte pænt stå undenfor i flere dage.....


Instruktør Mehdi Avaz


Der er en del dyr med i filmen, her er én sammen med oppasseren/ejeren

 

 
19.03. 2023  

Nyt sidespor - forår-sommer-efterår 2023 - forår 2024

Museet er begyndt på anlæggelsen af et nyt sidespor. Vi får hjælp fra sporentrepenør Jens Jakob's Maskinudlejning fra Aars.

Sidesporet begynder med/ved et sporskifte, der først skal inlægges i det gamle spor. Sporskiftet som museet fik foræret for 2 år siden og som stammer fra Odder skal dog også repareres, da det i sin tid blev skåret op i tre dele, men på en forkert måde. Se mere under "Nyheder/Nyhedsarkiv"- jan. 2021.
Resten af sporet anlægges med brugte skinner (fra 1912), sveller, skærver og meget mere som museet allerede har samlet tidligere.


8.3.2023: De første 2 x 12 m skinner efter vejoverskæringen skrues af og fjernes, hvorefter sveller, grus og gras graves op.


Der graves en ca. 25 cm dyb "kasse", der hvor sporskiftet skal ligge. Rendegraver har vi kunnet låne. Vi kunne ikke have gjort det uden.


10.03.23. Dagen efter graver en moderne gravmaskine (fra underentrepenør Jesper Horn, Hovedgård) nøjagtigt ud til den ønskede dybde. 


Skærver skal udgøre ca. 10 cm i bunden


Klar til at ilægge sporskifte


1. del kranes på plads


1. del lagt på plads.                           Dronefoto: Steen Flensborg.


2. del af 3 på vej.                                Dronefoto: Steen Flensborg 


Svellerne stikker for meget ud, og skal saves kortere.


Disse skinnestumper skal fjernes, som noget af det første


Skinner saves "ren" med kapsav.                   Foto: Steen Flensborg


Gravemaskinen er fortsat med et at grave en ca. 100 m lang sporkasse, hvori sporet skal ligge. Vi fjerner den opgravde jord og kører skærver ind.


Dagen efter ses det udførte arbejde, selvom sneen har lagt sig.


Nye (brugte) sporskiftesveller skal lægges i. Disse kan være op til ca. 4,5 m lange (mod normal 2,6 m).


Ved hjælp af rendegraver kan sporskiftet lægges/trækkes snorligge


Udskiftning af skinner går igang. der skal udskiftes ca. 4 x 5 m skinner og suplleres med 2 x 3 m skinner


Kun ét skinnestykke mangler nu.


Ugen efter kørte vi over for 1.gang i det lige spor.


En lille milepæl er nået, men meget arbejde venter endnu.


De første sveller bliver lagt ud. Dronefoto: Steen 


De første huller bores i de nye (gamle) sveller som er skiftet ud eller er suppleret med.  


Der skal mange svelleskruer til.


Det første 12 m efter sporskiftet er lagt ud. Skinnerne skal lægges i den rigtige kurve og (selvfølgeligt) med den rigtige afstand fra hinanden.


Skinner er lagt klar langs med det nye tracé.


Maj 2023: Vi er kommet et godt stykke videre 


Juni 2023


Juli 2023: Vi er næsten nået til enden.....


For at det kan være en hel skinnelængde mere forlænger vi sporkassen ca. 6 meter.


August 2023: Der arbejdes i de sidste meter med at fastskrue skinnen


Sporet  er "indviet" med troljen


Sporstopper repareres


16.8.2023: Enden med sporet er nået.


Flere sporskiftesveller skal udskiftes fordi træet er rådnet. Her saves "nye" brugte i passende længde. Nogle af disse sveller er fremstillet i hårdt Azobe træ, men saven kan klare det. 


Troljen hjælper til med at skubbe de nye sveller under sporet, som er hævet lidt med donkrafte.


Sept. 2023. Der begyndes med udkørsel af skærver 


Rendegraveren kan heldigvis lånes igen. Det er tungt arbejde.


Sporentrepenør Jens Jakob's maskinudlejning fra Aars er kommet igen nu med "stoppemaskine" på skinnekørende gravemaskine. Sporet "stoppes" og justeres i højden.


Efter "stopning" køres endnu flere skærver ud og fordelses pænt over det hele op til svelleoverkanten 


Dagen efter justeres sporet endnu engang. Alle knæk ved laskerne i kurvene fjernes. De sidste skærver suppleres op.

 


Stopbommen foreløbig på plads igen. Nu mangler der "kun" en skinnebor til at bore de sidste huller så alle lasker (især i sporskiftet) kan skrues fast.

 

FORTSÆTTER......

 
23.09. 2023  

Børnesang på museet - Små Synger Sammen Dag  - Sangkraft Syddjurs - 14. sept. 2023

"Sangkraft Syddjurs" havde inviteret børn fra børnehaver, vuggestuer og dagplejer i Ryomgård og omegn til fælles sang på museet. Temaet var denne gang sange der handlede om "hjul" og der er museet jo et passende sted. Ca. 50 børn og voksne deltog og både museet og børnene havde en hyggelig formiddag inde og ude.
Musikerne fra Sangkraft på museet var Vibe Uldbrandt og Byron Allman begge klædt i rødt.

Lars Norman Thomsen fra "Adresseavisen Syddjurs" var også forbi.
Se artiklen her: https://syddjurs.lokalavisen.dk/nyheder/ECE16433902/ryomgaards-mindste-sang-ud-i-historiske-omgivelser/
Mere information om Sangkraft Syddjurs kan også læses i artiklen. 


Der opføres en togleg


Det kan en drejeskive også bruges til

 
23.05. 2023  

Ny godsvogn på museet - 19. maj 2023

Museet har fået en ny godsvogn - en beholdervogn, som er den sidste af den type der fandtes. Den ankom til museet ad landevejen.

Se en nærmere beskrivelse ve dat trykke her.


Første 2 dronefotos: Asger Chr.