Her kan du læse historien om Djurslands Jernbanemuseum, fra etableringen i 1981 frem til i dag.
Seneste nyheder
(Klik for ældre nyheder)
03.11. 2024
Store gaver til museet fra jernbanemuseet i Hornum - okt. 2024
På Hornum station (på den nu nedlagte Hobro/Viborg-Løgstørbane, nord for Aars) har der i mange år været et lille jernbanemusem og modelbane drevet af Himmerlands Jernbaneklub. Museet rådede over et stor lokale i stationens stueetage og hele stationens loft.
Men da stations stueetage skal bygges om til bl.a. overnatning til Hærvejsvandrende og "Lokalhistorisk Arkiv for Hornum og omegn" som har til huse samme sted, også stadig skal være der, var der ikke længere plads til museet i stueetagen. Klubben/museet beholder heldigvis loftet med den store modelbane og en mindre udstilling om Himmerlands gamle jernbaner.
Hornum station set fra perronsiden.
Jernbaneklubben henvendte sig til os om hjælp til at sikre samlingen fra helt at ende på lossepladsen. Vi sagde ja, selvom vi ikke har for meget plads i forvejen og fordi det er en fin samling. Den 30 okt. tog vi op til Himmerland med en flyttebil og hentede den største del af samlingen. Nu mangler vi "bare" at finde plads til de mange genstande enten på vores lagre rundomkring på museet til senere brug eller i udstillingen.
Stueetagen på Hornum station med mange fine genstane fra jernbanen i gamle dage.
Halvfuld flyttebil , men den blev helt fyldt op til randen til sidst.
23.08. 2024
Renovering af drejeskive "vifte" juni-sept 2024
De 3 spor der udgår fra hver siden af drejeskiven udgør en såkaldt drejeskive "vifte". Skinnerne fletter her sammen. Skinnerne i "viften" er understøttet af nogle meget lange sveller (op til 6,5 m mod normal 2,6 m).
Disse sveller var efter ca. 70 år i meget dårlig stand p.g.a. råd og skulle skiftes. Museet købte i efterår 2023 nye egetræsveller ved Herskind Savværk Aps og har lageret dem i remisen vinteren over. I foråret er de blevet behandlet med op til 4 lag træbeskyttelse af forskellig art. Her i sommeren 2024 skulle de lægges ned.
Se billeder herunder. De nyeste billeder først.
Efter efterspænding af alle svelleskruer og laskebolte kunne det første "tog" passere d. 19.sept.
Skærvene er fyldt på og også "stoppet" ind under svellerne så de ligger vandret og den rigtige højde. Den tungeste del af arbejdet.
Der fyldes skærver på. Heldigvis kunne vi låne en rendegraver til det tunge arbejde.
Aug 2024: Vi er kommet et godt stykke.
Der lægges underlagsplader, der bores huller og de rengjorte skruer skrues i med maskine.
Skinnesamlingen (krydsningen) hejses på plads.
Skinnesamlingen (krydsningen) rengøres/renslibes.
Svellerne (7 nye lange og en del ældre kortere sveller) fordeles på plads.
Svellerne fragtes over med rengraveren.
Efter udgravningen fordeles et lag skærver i bunden.
Det gamle stenmel/grus/sand/jord fjernes.
Svellernes tilstand inden optagning.
"Viften" af skinner fjernes. Svelleskruerne skrues ud med maskine: Bemærk: Det tredje spor er kun kort.
Forår 2024: Svellere får mange lag Gori 22 og Træolie. Imprægnerede sveller kan fåes i Tyskland men er for dyre.
Svellerne opbevares i remisen vinteren over.
Svellerne på vej ind i remisen på fladvognen.
November 2023: Nye sveller fra Herskind Savværk bliver leveret til museet.
03.05. 2024
Indvielses- og åbningsfest søndag d. 2. juni kl. 10-12.
På sommerens første åbningsdag holdt vi indvielses- og åbningsfest kl.10-12. Vores nye jernbanespor, som vi stort set selv har bygget, blev færdig med de sidste bolte.
Der røde snor blev klippet kl.11. af Bjørn Jensen som er Kulturudvalgs-næstformand i Syddjurs Kommune (Kultur-, Fritids- og Landdistriksudvalget).
Dette jernbanespor er det første jernbanespor der er anlagt på Djursland i lang tid !
Der var gratis adgang til museet hele dagen. Mellem k. 10 og 12 og så længe lageret rækkede gav vi kaffe eller en "forfriskning" samt kage.
Sporet er anlagt fordi vi gerne vil udvide museet med en ny bygning med plads til flere udstillinger, værksted, arkiv og bedre toiletforhold (bla. handicaptoilet).
Museets frivillige har bygget det allermeste af sporet selv, men maskinerne fra Jens Jakobs Maskinudlejning i Aars og fra Frank Voldstedlund på Gl. Ryomgård gods har vi ikke kunnet undvære. En speciel tak til dem.
Bjørn Jensen ankommer til den røde snor i fin stil på museets 60 år gamle skinneknallert og holdt en tale.
Det røde snor klippes.
Sporet indvies med skinneknallerten af museets frivillige Mads Thomsen, som har været "overingeniør" på sporbyggeriet.
Se nogle billeder af vores nye spor herunder, men mange flere billeder findes på denne hjemmeside.
Februar 2023 - Det "grønne" spor er det gamle spor. Der ryddes op - sporskiftet ligger klar til indbygning - foto. Asger Chr.
Sporet under anlæg i sommer 2023.
Sept. 2023 - Vi får hjælp til udlægning af skærverne fra sporentrepenør "Jens Jakob's Maskinudlejning". Rendegraveren kommer fra Gl. Ryomgård gods
Juni 2024 på indvielsesdagen. Dronefoto: Asger Christiansen
16.07. 2024
Postvogn renovering forår-sommer 2024
Se også ældre nyheder om postvognen.
Postvognen er nu kommet indenfor på museet, på den plads hvor damplokomotivet plejer at holde. Nu er det lettere at arbejde med vognen.
Vi vil også gerne vise gæsteren hvordan det foregår. Alt inventar, såsom sorteringsreoler, belysning og holdere til ventilationsåbninger er taget ud og opbevares et andet sted.
En del indvendig maling var allerede fjernet, men nu skal resten fjernes med varmepistol og malingsskraber. Desværre ikke det mest sjove arbejde, især hvis man skal arbejde over hovedhøjde. Laget af maling er nogen steder temmelig tykt. Den er malet flere gange indvendig i vognens levetid.
Våbenskjoldet i messing er midlertidligt kommet på igen
Det skal gerne komme til at se ud som dette skjold som også hænger i museet (med nærmere forklaring af skjoldets opbygning)
(det "store" rigsvåben fra 1903-1948)
Vi er i juni 2024 kommet langt med den øverste del af taget (tagrytteren), hvis man sammenligner med billedet herunder.
Postvogn indvendig 2017
Arbejdet fortsætter.........
14.06. 2024
Stempelautomat på museum, maj 2024
Stempelautomater var et almindeligt syn på alle danske stationer indtil omkring 2017, hvorefter de lige så stille blev afmonteret. Nu er kommet én på vores museum. Vi er så heldige, at vi kunne sikre os nogle eksemplarer og en hel del reservedele. Oven i købet har vi blandt museets frivillige én der kender dem fra sit tidligere virke hos DSB (og senere ISS) og kan vedligeholde og reparere dem.
Over automaten har vi udstillet en pæn samling af forskellige klippekort og klippekorthylstre som var populære dengang.
Automaten kan frit afbenyttes. Vi har masser af "blanke" klippekort.
Der skulle trækkes strøm til automaten. En nemt sag for to tidligere DSB medarbejdere.
Automatens vægholder på museets værksted
14.06. 2024
Albani godsvogn, ny på museet, 6. juni 2024
Endnu en Albani godsvogn til transport af øl på museet. Vi har sådan én i forvejen, men den er noget nyere.
Denne gamle lille godsvogn har været opbevaret indendørs hos vores søsterklub LIMFJORDSBANEN i Aalborg, men p.g.a af stor pladsmangel ville de gerne af med vognen.
Det lykkedes nu med hjælp fra vognmand GERT SVITH i Grenaa, at få den fragtet til Ryomgård uden beregning. TUSIND TAK !
Vognens overdel er bygget i træ med tag af tagpap, som ikke er helt tæt. Det skal fixes. Den har ikke godt af at stå udendørs, så den får nok en presenning over på et tidspunkt, då vi p.t. ikke har plads indendørs.
Flere tekniske og historiske oplysninger kan findes på denne underside.
Transport ad landevejen. Transport på skinner er stort set umuligt for sådan en næsten 100 år gammel vogn.
Snart på skinner igen. Dronefoto: Steen Flensborg
TOP