
Her kan du læse historien om Djurslands Jernbanemuseum, fra etableringen i 1981 frem til i dag.
Efter en lang efterår og vinter skal museet gøres klar igen til åbning. Vi er på museet året rundt, men en ekstra forårsrengøring skal der til, både ude og inde.
Modelbanen blev også gjort klar, men et billede mangler desværre.
Alt materiel der kan flyttes, er kørt ud.
Remisen spules.
Nye blomster i blomsterkasserne.
Også perroncarren, som er kommet langt med renoveringen, bliver vasket.
Tankvognen skulle vendes, men drejeskiven satte sig fast. Det blev løst.
Et par løse bolte skulle også strammes.
Tankvognen har fået noget af sit gamle udseende tilbage, men som man kan se, mangler der en del arbejde endnu.
Få mere at vide om tankvognen ved at klikke her.
Maj 2022
April 2020
Ny trinbræt/gangbro. De gamle var rådnet helt væk.
Museet er begyndt på renovering af drejeskivens kanter. Kanterne hvorpa de 3 spor til og fra drejeskiven hviler på, består af beton med et lag tungt trætømmer ovenpå. Disse er lavet af almindelige træsveller, som i tidens løb næsten helt var "forsvundet" p.g.a. råd i træet. For at skinnerne ikke skulle bøje nedaf, når et tungt lokomotiv eller en jernbanevogn passerede, var der blot placeret træklosser under.
Renoveringen kan ses i billederne herunder.
Kanten graves fri
Drejeskivens gamle kant. Træet er råddent væk. Skinnerne er klodset op.
Den første nye svellekant er placeret.
Hele siden mod remisen er færdig. De mangler at blive sat fast med jernkiler og skinnerne skal sikres med svelleskruer.
Kanten i den anden side er delvis gravet fri.
Egnede sveller skal findes i bunken. De ligger selvfølgeligt nederst :-(
I denne side skal også den første svelle efter drejeskiven skiftes ud p.g.a. råd.
Den bliver her skubbet på plads, men skal først skæres i længden.
Det færdige resultat på remise siden
Det færdige resultat på den anden side
Også løbeskinnen blev gravet mere fri igen. Et tungt arbejde.
Tidligere i udstillingen og senere I museets garage har der stået en perronvogn, også kaldet perroncar, som kunne trække bagage - og postvogne på banegårdens perronner. Den skal nu sættes i stand, dvs. den skal forsøges at kunne køre igen.
Der skulle en kran til for at trække den ud fra dens mangeårige opbevaringssted
Oliefyret var gammelt og det blev lidt dyrt med fyringsolien. For også at komme med et beskedent klimabidrag besluttede vi på museet at skifte fyret ud med en varmepumpe. Vi regner med at kunne spare en del på varmeregningen. Det blev installeret og tilsluttet direkte på det eksisterende varmeanlæg.
Ud med fyret.
Ikke mere sod og CO2 m.m. fra vores skorsten.
Museets tankvogn fra AARHUS OLIEFABRIK A/S er under renovering/konservering og vi har fået fremstillet nye bogstaver til vognens 2 store metalskilte med fabrikkens navn. De skal erstatte dem der var skadet for meget p.g.a. rust.
Bogstaverne er fremstillet uden beregning hos virksomheden A/S DANSK AUTOGEN SERVICE i Skarresø tæt på Ryomgård. Det er vi meget taknemmelig for !
De er blevet meget flotte. De var ikke nemt at fremstille, da de ikke var tegnet helt med en kendt skrifttype.
Vil du vide mere om tankvognen og dens renovering: Klik her