Seneste nyheder

(Klik for ældre nyheder)

25.03. 2025  

Nyt billetsamarbejde 2025 med 20 % rabat

Som noget nyt er der dannet et billetsamarbejde mellem Modelbane Europa i Hadsten, Djursland for Fuld Damp i Allingåbro og os.

Så nu kan du få 20 % på leje af skinnecykel og/eller kano på Allingåbro station og også få 20 % rabat hvis du vil ind og se den flotte modeljernbane i Hadsten lige overfor stationen.

Når du køber en billet hos os eller én af de andre steder får du én rabatkupon/klippekort pr. person i visitkortstørrelse med som bevis, at du er berettiget til at få rabat.

Hvis du har rabatkupon kan du på Djurslands Jernbanemuseum få 20 % rabat på en voksenbillet. Børnebiletter er i forvejen meget billigt :-) 

Den skal være klippet mindst ét sted for at få rabat de andre steder.

 
25.03. 2025  

Arbejde på museet vinter/forår 2025

Herunder billeder af alt det vi "roder" med her i vinter og forår 2025.
 
Og udover hvad billederne viser arbejdes der også altid med registrering af vores samling og vores store modelbane vedligeholdes og fornyes.


Vores hvide perroncar er næsten helt pillet fra hinanden, så den kan måles i den oprindelige brune farve.
Der arbejdes også på karburatoren som har drillet en del. 


Inde i postvognen inde i museet foregår der stadig arbejde med at fjerne de tykke lag gammel maling - her på en dør.


I mange år har det stået en gammel cykelskur på vores grund. Den er nu fjernet. Asbesttaget er ligre så forsigtigt kørt på genbrugspladsen.


Området omkring den gamle læssehal vi har lejet, trængte til en gevældig oprydning.


Der er kommet nye skilteplader på tankvognen fra Oliefabrikken. De er her sat på midlertidligt og skal males og forsynes med skrift. De gamle plader havde alt for mange rusthuller.


Der arbejdes på bremserne på Olietankvognen. På denne aksel har de sat sig fast og skal løsnes.


Olietankvogn: Når man tager en kugleventil af ser det sådan ud.

 


Vi fik foræret en stor samling Märklin modeltog. Vores modelbanen er ikke Märklin, så ved salg kan vi få nogle ekstra midler til museet.   

 

 
14.12. 2024  

Borgmester besøg dec. 2024

Borgmesterens "mobile borgmesterkontor" skulle være i Ryomgård den 17. december 2024 og i denne anledning besøgte Syddjurs Kommunens borgmester Michael Stegger Jensen museet. 

Vi viste rundt på museet og havde en god og hyggelig snak om museets historie, nuværende status og fremtidsplaner. 

Herunder nogle billeder:


Museets modelbane


Inde i stationskontoret med posthjørne i baggrunden. Borgmesteren  i midten. Yderst til venstre ses borgmestersekretær Pernille Sodemann Vahle.


Udenfor foran museets trolje, et arbejdskøretøj.


En afsluttende snak over en kop kaffe med nogle af museets frivillige

Alle billeder: Asger Christiansen.

 
14.12. 2024  

Museet udvides med "læssehal" og et større areal - dec. 2024 

Museet har fået mulighed for at leje den gamle læssehal på vores nabogrund. Den har tidligere været benyttet af vores nabovirksomhed JIFFY som lager for deres råmaterialer. Vi kan muligvis bruge hallen til opstilling af jernbanemateriel, så det holder nogenlunde i tørvejr.

Læssehallen blev opført sidst i 1950'erne da jernbanen fra Ryomgård til Gjerrild og Grenaa lukkede i 1956. Tørv og sphagnum fra Stenvad blev derefter kørt på lastbil, i stedet for godstog, til Ryomgård og omlæsset til jernbanevogne under læssehallets overdækning.


Udsnit fra luftfoto 1961, Sylvest Jensen, Kgl. Bibliotek. Man kan se jernbanespor i læssehallen i venstre side af billedet.


Overdækningen i 2013, da den stadig blev brugt som lager af naboen JIFFY.


Læssehal i 2024 - Den bærende stolpe yderst til venstre er i meget dårlig stand og bygningen er begyndt at synke i hjørnet.


Museets frivillige har udskiftet den yderste stolpe med nyt 6 x 6 tommers træ.

Museet har i mange år lejet den røde træbygning med tilhørende grund som ses i baggrunden på billedet herover. Først af DSB, men senere af kommunen. Museet har nu lejet begge bygninger på grunden samt hele matriklet (55k) som bygningerne står på. Se luftfoto herunder.

 
03.11. 2024  

Store gaver til museet fra jernbanemuseet i Hornum - okt. 2024

På Hornum station (på den nu nedlagte Hobro/Viborg-Løgstørbane, nord for Aars) har der i mange år været et lille jernbanemusem og modelbane drevet af Himmerlands Jernbaneklub. Museet rådede over et stor lokale i stationens stueetage og hele stationens loft. 

Men da stations stueetage skal bygges om til bl.a. overnatning til Hærvejsvandrende og "Lokalhistorisk Arkiv for Hornum og omegn" som har til huse samme sted, også stadig skal være der, var der ikke længere plads til museet i stueetagen. Klubben/museet beholder heldigvis loftet med den store modelbane og en mindre udstilling om Himmerlands gamle jernbaner.


Hornum station set fra perronsiden. 

Jernbaneklubben henvendte sig til os om hjælp til at sikre samlingen fra helt at ende på lossepladsen. Vi sagde ja, selvom vi ikke har for meget plads i forvejen og fordi det er en fin samling. Den 30 okt. tog vi op til Himmerland med en flyttebil og hentede den største del af samlingen. Nu mangler vi "bare" at finde plads til de mange genstande enten på vores lagre rundomkring på museet til senere brug eller i udstillingen.

Stueetagen på Hornum station med mange fine genstane fra jernbanen i gamle dage.


Halvfuld flyttebil , men den blev helt fyldt op til randen til sidst.

 
23.08. 2024  

Renovering af drejeskive "vifte" juni-sept 2024

De 3 spor der udgår fra hver siden af drejeskiven udgør en såkaldt drejeskive "vifte". Skinnerne  fletter her sammen. Skinnerne i "viften" er understøttet af nogle meget lange sveller (op til 6,5 m mod normal 2,6 m).

Disse sveller var efter ca. 70 år i meget dårlig stand p.g.a. råd og skulle skiftes. Museet købte i efterår 2023 nye egetræsveller ved Herskind Savværk Aps og har lagret dem i remisen vinteren over. I foråret er de blevet behandlet med op til 4 lag træbeskyttelse af forskellig art. Her i sommeren 2024 skulle de lægges ned.

Se billeder herunder. De nyeste billeder først.


Efter efterspænding af alle svelleskruer og laskebolte kunne det første "tog" passere d. 19.sept.


Skærvene er fyldt på og også "stoppet" ind under svellerne så de ligger vandret og den rigtige højde. Den tungeste del af arbejdet. 


Der fyldes skærver på. Heldigvis kunne vi låne en rendegraver til det tunge arbejde.


Aug 2024: Vi er kommet et godt stykke.


Der lægges underlagsplader, der bores huller og de rengjorte skruer skrues i med maskine.


Skinnesamlingen (krydsningen) hejses på plads.


Skinnesamlingen (krydsningen) rengøres/renslibes.


Svellerne (7 nye lange og en del ældre kortere sveller) fordeles på plads. 


Svellerne fragtes over med rengraveren.


Efter udgravningen fordeles et lag skærver i bunden.


Det gamle stenmel/grus/sand/jord fjernes.


Svellernes tilstand inden optagning.


"Viften" af skinner fjernes. Svelleskruerne skrues ud med maskine:  Bemærk: Det tredje spor er kun kort.


Forår 2024: Svellere får mange lag Gori 22 og Træolie. Imprægnerede sveller kan fåes i Tyskland men er for dyre.


Svellerne opbevares i remisen vinteren over.


Svellerne på vej ind i remisen på fladvognen.


November 2023: Nye sveller fra Herskind Savværk bliver leveret til museet.